2.22.2011

Biadapnya Engkau!

Seperti biasa awal pagi Isnin ada perhimpunan rasmi. Dah jadi lumrah pagi ni mesti banyak nasihat dan omelan pada para pelajar. Tak sangka pagi tadi dalam kesibukan dan keasyikkan guru- guru dan pelajar lain mendengar apa yang diperkatakan oleh GPK HEM.. Tiba-tiba satu bersuara dengan lantang..

“Bila nak habis ni????”

Eh..eh engkau..Kurang ajarnya!Pelajar mana lah tu?Tertinjau-tinjau jugak guru-guru yang berada di barisan hadapan mencari suara pelajar tersebut!Datangnya dari barisan pelajar Tingkatan 5. Huh..aku ngomel sendiri jugak...Kurang ajar betul budak tu...Ingat yang berada di depan ni siapa???Dah la tak tahu adab.. Yang lain mentertawakan kan jer nasihat yang diberikan oleh GPK HEM. Hai mana perginya adab dan susila pelajar tersebut???

Bila diarahkan GPK HEM tampil ke hadapan..dengan berani dan angkuh disusuli sorakan rakan-rakan. Kalau la ada anak2 nanti dan anak-anak aku macam nie..mau aku sebat sampai lembik! Terlebih didikan ker budak yang kurang ajar tu tadi?Wallahualam...

Malas nak memeningkan kepala aku dengan masalah pelajar biadab ni..
Hai...kena panggil ke hadapan pun boleh berpeluk tubuh dengan angkuh. Entah lah budak sekarang.... 
Gaya budak sekarang bila didenda...


2.20.2011

Sukantara Sekolah 3

2 hari lepas aku tak dapat upload pic sukantara..Sedih sebab kamera buat hal..Hari ni aku nak upload pic sukantara hari tu banyak-banyak. Special credit to Miss Yana :) Thanks sebab kamera dia sempat snap pic budak SMKKP bersukantara :). Korang layan la sendiri pic ni sendiri...

Penat budak ni sampai terjulur lidah :D

Peserta Rumah Jingga...Yes come on boyz!

Inilah mak buyung yang terkejar-kejar susun atur peserta.

Peserta perempuan pengsan selepas acara 400m..Yang lain tengok jer?

cikgu-cikgi yang sibuk bertugas

Ni lah padah kalau kurang latihan...Warm up tak cukup camner tak kejang kaki tu :)


Weekend Bersama Rakan.

Hari ni lah satu-satunya weekend yang free. Adeh minggu depan weekend aku diganggu lagi untuk aktiviti kokurikulum pula!Straight dua minggu diganggu...waaaa penatnya!

Semalam aku siap pesan kat kawan suruh gerakkan awai pagi. Konon2 takut terlewat ke pasar pagi..Apalagi aktiviti aku pagi ni nak masak yang sedap-sedap. Asyik telan lauk kantin jer!Bangun pagi tanpa sarapan aku terus stat kereta pi ke Taman U.

Lilau punya melilau...Aku decide banyak benda nak beli. Stok untuk seminggu. Hambik! Ikan, ayam, udang dan sotong termasuk dalam senarai. Lagipun dalam peti ais mana ada apa2 dah yang boleh dimasak..Yana yang dok mengekoq aku pun terkejut sebab banyak betui barang yang dibeli. Waktu ni jugak la asyik kena ngorat ngan brother2 kat pasar. Awat..anak dara tak pi pasar ka???Ada yang tanya errrr “Adik masak ker?Haaaa..dah tuu sapa nak masak bang. Aku senyum kambing. Malas nak layan!

Dalam dok sibuk-sibuk meronda dalam pasar basah tu tiba2 mata aku tertancap kat satu ikat petai! Yeah!Dah dapat...Wah tak sabaq nak balik masak sambal udang dengan petai...Lagipun adik kat umah aku tu dah request nak makan sambal udang petai. Bila sebut sambal udang  petai...teringat mak aku..Pergh! Masakkannya tak boleh aku tanding!Makkkkkkkkkk.....Alahai cek nak balik SP huhuhu...

Abis ja perabihkan duit beli barang-barang dapur aku mula mencari nasi lemak daun pisang untuk menyerok (sarapan). Eh betui ka aku sebut! Hehehe...Lagipun perut dah berdendang lagu mintak diisikan...Yana pulak tak tgu lama belikan nasi lemak daun pisang yang kitorang suka!

Perghh sambal nasik lemak tuu...SEDAP!Aku macam tamak nak makan dua bungkus...Tapi teringat housemate blom makan aku sabaq... Walaupun kecik tet tapi sedap..Tambah2 dengan ayaq teh....

Sambal udang petai yang aku masak sudah siap! Cuma nak tgu adik ku Aina bangun tghari dan ngadap makanan yang aku masak ja.. Yana thanks sebab buat sayur...Errr aku pun tak tau sayuq apa..Janji boleh diterima perut aku!

K lah...Nak layan TV dulu dengan kawan-kawan serumah. Selamat bercuti di hujung minggu semua :)


Sambal udang ngan petai hampir siap!Tak sabau ler ;)


Ni la nasi lemak daun pisang tu! ~ ila sorry pinjam tangan tuk jadik model :P


2.19.2011

Sekolah Ganti

Enak-enak orang dibuai mimpi, aku bangun dari tidur dan melangkah malas ke bilik mandi. Malasnya nak bangun awal hujung minggu macam ni. Apalagi SEKOLAH GANTI la..

Sebut sekolah ganti, waktu kat sekolah memang seronok. Sebab apa??? Huhu pelajar-pelajar yang hadir tak ramai! Dari 2000 orang pelajar...Paling banyak yang datang pun tak sampai 200 orang. Kadang-kadang tu kira-kira ja budak yang datang hanya 100 lebih. Mana yang selebihnya?Hehe aku rasa budak-budak tu diulit mimpi lagi! Jumlah guru yang datang pulak..tak berkurang. Ramai yang datang kecuali yang amik mc atau ada program lain. Waktu ni jugak kalau nak tengok pengetua..huhu memang tak nampak muka. Semedang sibuk. Yer ker sibuk?Hehe..

Aku awal-awal pagi lagi dah berblogging. Ikut jadual aku ada kelas PJ. Aku selesa di bilik guru sebab budak PJ aku yang 4 orang tu tak datang sekolah! Hehe..bagus-bagus..Nanti aku boleh ke kantin menikmati sarapan yang tak seberapa kat kantin sekolah. Dah la mahal..Asyik-asyik menu yang sama. Baik aku masak sendiri lagi sedap!!!

Merepek apa la aku ni awal- awal pagi...Hehe...Dah la aku nak pi kantin jap. Ni ha..tengok ler banyak mana yang datang! Dari penuh tak cukup tempat dataran kejat tu...Boleh tengok kawasannya ada yang lopong...


See lopong jer...Kalau hari biasa mau sesak dataran kejat ni!


Pelajar kelas 3PE3 yang rajin datang ke sekolah.

Hadiah Si Kecil

Jumaat malam macam biasa aku ada kelas tuisyen Sains dengan budak2 sekolah rendah tahun 4. Masuk saja ke kelas, ada murid dekati aku...Katanya, "Cikgu saya suke cikgu. Hari ni saya nak kasi kuih tart yang saya buat dengan mak kat cikgu. Cikgu rasa la sedap ker tidak". 

Aduh dengar ayatnya cair terus hati aku. Wah ada jugak aku di hati murid. Aku senyum lebar selebar-lebarnya!

Anak murid yang aku ajar tu petah jugak berkata-kata. Iman Fatiha namanya. Seronok pulak rasanya mengajar budak-budak sekolah rendah. Macam-macam ragam. Kalau terlebih perhatian pada seseorang yang lain akan merajuk. Hehehe cute! Happy jer bila tengok budak-budak ni!

Nak tengok rupenya kuih tart tu???? Ni dia......


Sayang pulak nak makan. Hehehe...Ni jer yang tinggal yang lain aku dah ngap dulu dalam perjalanan dari pusat tuisyen balik ke rumah :D. Wah sedap2...Burp!Opss sorry.....Alhamdulillah rezeki hari ni :)



2.18.2011

SUKANTARA SEKOLAH 2

Hari ni hari kedua sukantara. Nampaknya banyak mata dah dikutip oleh pelajar rumah Jingga. Chaiyok anak2 :). Hari ni aku bukan nak cerita sangat pelajar lari atau lompat. Tapi lebih kepada luahan perasaan semasa sukantara ni. Adeh...entah mana silap hari ni banyak perkara yang berlaku. Kedegilan cikgu-cikgu tak nak bertugas kat padang, mana yang dok buat keje sendiri kat bilik guru dan macam-macam hal lagi. Dah tahu tak der tugas bawak-bawak la jaga anak-anak kita sejumplah 2000 lebih tu...Kalau kata 6 rumah sukan pelajarnya lebih kurang 300 ke atas..sorang dua cikgu nak jaga memang ler tak terjaga! Hairan aku mana nya cikgu-cikgu yang sejumlah 80 lebih kat sesi pagi...setakat 30 orang bertugas yang lain tak membantu...hah memang tak cukup! Kucar kacir jadinya. Aku yang jadi hakim untuk acara lontar peluru terkejar ke sana ke mari meminta cikgu pastikan pelajar pelajar rumah sukan masing2 bersedia mengikut kategori. Hai bagai nak cabut anak tekak. Sampai satu tahap aku tertinggi suara pada guru-guru yang ada. Nasib la kalau kena tengking...

Time ni la boleh tengok siapa yang buat keje dan siapa yang tidak. Aku lihat pagi tadi cikgu-cikgu yang memboyot membawa perut pulak yang terkejar ke sana ke mari mengurus pelajar rumah sukan. Mana cikgu yang lain?Balik-balik yang muka yang sama uruskan pelajar. Sian mak-mak buyong ni. Nasib tak terberanak kat tengah padang..Apapun aku salute dan respect pada cikgu yang turun padang bersemangat memberi sokongan dan menguruskan rumah sukan. 

Hurm luahan perasaan aku tak berkesudahan. Kalau nak dicoretkan banyak pulak bebelan aku nanti... Opss semalam igt nak upload pic untuk sukantara. Huh...spoil betul sebab aku terdelete pic tersebut! Yang ada pic ini jer la satu2-nya yang mampu aku selamatkan. Layanzzz....


Berposing sebelum bertugas


SUKANTARA SEKOLAH

Hari ni 17/2 dan esok 18/2 berlangsungnya acara sukantara sekolah. Sekolah aku yang overload pelajarnya dibahagikan kepada dua sesi. Pelajar sesi pagi sukantara sebelah pagi, dan bagi pelajar sesi petang dijalankan selepas waktu rehat mereka di sebelah petang. Aku antara guru yang sibuk dengan tugas-tugas tertentu. Dah namanya cikgu option PJ. So aku tak terlepas dari dikejar dengan pelbagai pertanyaan tentang perjalanan sukantara. Penat hendak menjawab. Dan faveret ayat aku “saya bukan SU SUKAN tetapi SU KOKU. Nak pertanyaan lanjut tanya SU SUKAN”.

Tahun ni aku inginkan sangat rumah sukan aku...JINGGA menang at least tempat ke 2 pun tak per...Janganlah tercorot ke tangga akhir iaitu 6. Huh.. waktu sukan ni cikgu memang bersemangat berbanding dengan pelajar. Aduhai waktu ini la dapat tgk bermacam ragam pelajar berlari dan melompat. Aku dan rakan cikgu rumah jingga awal-awal lagi dah pesan pada pelajar kalau lari...tolonglah lari betul-betul. Bagi dapat mata untuk rumah sukan. Masa aku sekolah dulu bukan main semangat lagi kalau berlari. Tapi..budak-budak sekarang berlari semuanya nak dipegang. Pegang tudung, pegang baju (bagi pelajar perempuan). Takut sangat ada benda tercicir. Hehe kelakar pun ada. Lepas tu pulak berlari nya macam lenggang kangkung..hehehe ayunan tangan mcm nak menari dan melambai. Nak ketawa pun ada nak marah pun ada. Aduhai anak! Nak jer aku lari dengan budak..(Ehem-ehem aku masih lagi mampu berlari 100meter dan lompat jauh tau!).

Tengah sibuk-sibuk menguruskan pelajar rumah sukan tadi. Sempat aku snap gambar-gambar perjalanan sukantara untuk hari ini. Tapi tak banyak yang aku dapat snap sebab terlalu sibuk dan kamera aku buat hal..apa lagi bateri kong..(tak sempat nak charge da!!)

Erk kamera aku problem...Huhu nanti jer la aku upload eh!Aku dah penat mencoret ni..Nak tido awal!Esok sukantara lagi..

2.16.2011

KAMUS ASMARA

Sewaktu menyambut maulidur rasul semalam...aku terkejut dengan kemunculan seseorang..Dia muncul lagi?Tetiba sahaja teringat lagu KAMUS ASMARA nyanyian Kumpulan Mercury..semuanya berkait rapat dengan kehidupan aku masa sekolah dulu. Munculnya kembali kekasih pertama aku waktu sekolah. Aduh...munculnya dengan arca yang berbeda. Dia bergelar duda dan aku masih anak dara dan dia menuntut janji lama. Agaknya apakah sejarah mungkin akan berulang lagi? Dia menagih peluang kedua. Aku takut bila peluang yang diberi disia2-siakan. Hurm...pening tapi hati suka.

Apa pun layan la lirik lagu ni...Dan yang penting aku memang suka dan terkedu bila semuanya muncul semula.wink wink!

Kau masih di sekolah
Dan aku masih mentah
Kita lafazkan kata cinta
Yang tertulis dalam kamus asmara

Kau dan aku terpisah
Dewasa dibawa arah
Kita lupa ada sejarah
Yang tersimpan dalam kamus asmara

Terkadang kau menjelma
Mimpi indah sewaktu bersama
Itu cinta pertama
Tak mungkin kulupa

Pernah aku mencuba
Mencari mu entah di mana
Terkini yang kutemui
Arca yang berbeda

Sayang selasih tuan
Tumbuh di hujung taman
Mekar bersendirian
Sayang kasihku intan
Harum sepanjang zaman
Biar kau milik orang

Kiranya engkau terdengar
Kesan cinta pertama
Walau di mana kau berada
Doaku semoga kau bahagia
Selamanya



2.10.2011

Perlukah Kita Berubah Semata-Mata Ingin Memikat Hati Orang Lain?

Sebaik saja terima jer sms dari seorang rakan, aku terus pening kepala. Si rakan meminta aku menerima hajat dia untuk diperkenalk aku pada abangnya kerana abangnya berhajat untuk mencari isteri.. Permintaannya agar aku bahagiakan abangnya dan mampu memberikan kebahagiaan kepada abangnya...Eh macam yakin jer kawan aku tu..Hai entah la. Permintaanya juga agar aku tukar cara berpakaian bila kali pertama bersua dengan abangnya. Erk...perlukah aku hipokrit tuk memikat hati orang? TIDAK! Aku bukan seorang yang hipokrit. Berubah semata-mata demi orang. Aku masih lagi menutup aurat. Tapi bila diminta agar aku berbaju kurung bertudung labuh kali pertama jumpa dengan abangnya yang khabarnya warak.. aku tak dapat terima. Masih lagi ramai diluar sana gadis-gadis yang baik2 untuk abangnya. Tetapi kenapa aku? Aku tahu dari segi berpakaian aku agak bebas sedikit. Bebas bukan bermakna aku mendedahkan paha yang menggebu atau apa saja milik ku pada khalayak ramai. TIDAK! Masih menutup aurat...tapi aku ada juga berseluar jeans namun tidaklah ketat sehingga menampakkan seluar kecil yang aku pakai...(mcm trend skrg, low waist seluarnya!).

Aku faham rakan ku itu bermaksud baik. Temukan aku dengan org yang baik-baik. Tapi perkiraan aku, aku bukan org yang sesuai untuk abangnya. Maaf ya kawan....aku akui kau nakkan satu perubahan yang baik. Tapi kalau berubah demi orang bukan kehendakku...maaf aku tak dapat lakukan. Aku taknak hipokrit dengan menunjukkan aku lah wanita yang sesuai untuk menjadi calon isteri abangmu. Maaf sekali lagi...

2.09.2011

Hilang Lagi?????

Semalam satu hari tak update blog. Bukan apa..bersedih dengan kehilangan wang aku..Itulah duit yang aku ada tuk bulan nie!Adeh..kurang asam betul punya pencuri. Aku geram sangat-sangat. Ini kali kedua aku hilang duit di bilik guru. Itulah bila bebasnya pelajar keluar masuk bilik guru. Kena pulak tempat aku laluan pelajar untuk ke belakang bilik guru. Geram, marah dan sedih pun ada.

Apsal ya ada orang sanggup mencuri? Apatah lagi kalau duit seorang guru. Tak takut ker kalau cikgu tak halalkan apa yang diambil dan cikgu jugak tak halalkan ilmu yang diajar? Kan tak berkat hidup nanti. Ermm entah la! Dalam marah aku terfikir jugak possibility kenapa pelajar sanggup buat camtu! Haish....

Erm dah bukan rezeki aku, aku redha. Cuma aku tak dapat maafkan kesalahan orang yang ambil duit aku. Kalau tak der duit sekalipun janganlan mencuri...Berdosa. Hurmm dah berdosa pencuri tu dengan aku. Apalah nasib dia bila ajal nanti..aku tak dapat maafkan nie... (kali pertama memang aku boleh maafkan..tapi kali kedua nampak sgt pencuri ni aim aku! So aku tak dapat nak maafkan). Kembalilah ke pangkal jalan wahai pencuri cilik!

2.08.2011

Penangan Housemate (Osmate) Baru

Sibuk –sibuk aku shopping buku hari ni kat BADAN CEMERLANG..tiba-tiba aku dapat call dari opis sekolah.

Kerani opis : feesya, ada cikgu baru posting nak masuk umah ko. Pengetua cakap dia suh duduk umah ko.

Aku   : Haaa cikgu baru?Apa ke hal tgh bulan 2 ni ada lagi cikgu masuk? Amboi-amboi En C. memandai ja nak masukkan org baru ya...Jap-jap eh nanti feesya call semula. Memang ada bilik kosong.

Dalam keta aku pun fikir memikir..baik aja aku terima org baru dalam umah aku. Kalau cik adik manis, Aina shif malam takla aku kesorangan. Camtu jugak kalau Cik Dilla balik ke umah dia kat Pontian ada jugak la peneman kan!

Terus ja aku gegas ke sekolah takut osmate baru aku tertunggu-tunggu. Tapi orgnya blom tiba. Aku decide balik umah nak kemaskan bilik yang aku guna tuk buat bilik tamu tu. Ha..nanti osmate baru ble dok situ! Abis segala perabot aku tolak sorang-sorang..Hehehe tak sangka aku ble jadik  ‘Hulk Hogan’. Ya la aku ble tolak almari baju yang memang tersedia berat sorang-sorang masukkan ke dalam bilik tidur utama aku!

So bermula la aktiviti kemas mengemas. Tempat study aku dah bertukar rupa dari dalam bilik dah bertukar ke ruang tamu. Sib baik la ruang tamu luas! Kawan aku yang bertandang sewaktu aku mengemas sempat mengomel “kau kan feesya, kalau kau kawen nanti memang tertonggeng la kau nak angkut barang!Mengalah org dah kawen!Banyak betul perabot kau”. Bila kawan baik aku tu kata cam tu baru aku terfikir..haaaa..mampus jugak aku nanti! Alah lambat lagi aku pun tak tau jodoh aku dengan siapa. Argh lupakan. Yang penting misi aku kena jalan secepat mungkin. Kang osmate baru nak masuk takkan dia nak tgk semua barang aku geledah!

Abis semua meja makan aku ubah..Dari ruang tamu tu aku ubah ke dapur. Argh...gila mana nak kemas ni! Aku dah la penat (blom pun dapat rehat selepas balik sekolah tghari td) tapi aku gagahkan jugak susun semua balik. Kawan aku yang bertandang tu cuma tergelak. Hampeh bukannya nak tolong tapi tgk aku mcm lipas kudung terkejar sana terkejar sini kemas umah.

Akhirnya tepat jam 8 malam aku dapat kemaskan semua yang ada. Argh penatnya!!! Osmate baru aku pun dah di jemput jam 6 petang tadi. Orangnya ok..ramah dan yang bestnya satu sesi dengan aku...heheh mengajaq sebelah pagi. Cikgu BI rupenya!

Dan penangan daripada kedatangan osmate baru, aku penat tak terkata. Sakit badan ka tak payah kata la!Hehehe tadi kuat mcm Hulk sekarang aku dah lembik macam... Abis tenaga!Walaupun penat aku gagahkan dulu update kan blog dengan mata sekejap-sekejap pejam dan sekejap-kejap celik!

Jangan aku sakit pinggang sok sudah! Hehehe....Apa-apa pun welcome to osmate baru, Cikgu Yana 

Pic 1 : Ruang tamu sebelum >>>>>di sebalik perabut ada meja makan


Pic 2 : di sebalik perabut ada meja study aku!!! mcm tak kena ja aku kemas!