8.12.2015

Dia Si IbuTua..

Si ibu tua.. kulihat matanya penuh cahaya. Namun sebalik semua tiada sesiapa mampu menduga hatinya. Namun tertanya-tanya ke manakah gerangan anakandanya. Tanyalah khabar sesat dua. Tak sayangkah mereka pada dirinya?Dia yang melahirkan yang membesarkan sehingga menjadi insan berguna. 

Aduhai anak..mampukah kita membalas segala jasa dan pengorbanan kedua ibu bapa kita?Mampukah kita menjaga mereka seperti mana mereka menatang kita sebaiknya?Janganlah kita lupa janji-janji kita kepadanya.. dan janganlah nanti bila di hujung akhir hayatnya kita menangis hiba mengenangkan ketiadaannya. Kita bangga dengan kerja..kita sibuk dengan harta dunia..tapi kita alpa dengan kurniaan Allah - IBU & BAPA yang tiada nilai taranya.

Putaran kehidupan. Dari kecil kita meniti ke alam remaja seterusnya ke alam dewasa. Sudah lumrah yang segak, yang cantik yang kuat akan melalui usia tua. Kita juga akan melalui itu semua. Biasalah.. .. manusia pabila tua akan banyak kerenahnya. Bersabarlah. Kita jua akan tempuh hal yang sama. Jadikan renungan bila yang tua dan yang sakit berubah sikapnya. Itulah kata yang pernah meniti dibibir tua tatkala berbual bersama. 

Otak ligat berfikir..akal cepat menafsir. Aku punya peluang berbakti untuk kali kedua. Mungkin ianya tertulis di lipatan takdir. Terima seikhlasnya Allah Maha Mengetahui. 


ihsan en gugel

No comments:

Post a Comment